irisrozema.reismee.nl

Weekje krugerpark en johannesburg

hoihoi!

Weer even een berichtje uit het verre afrika. Na al aardig wat weekjes stage hadden we echt wel even zin om er tussen uit. Een heerlijk weekje op vakantie naar Krugerpark en in combinatie daarmee ook een paar daagjes in Johannesburg.

19 oktober 2013

Kwart over 4 ging de wekker. Half 6 zaten we in de bus richting Johannesburg. Het zou een reis worden van 9 uren, omdat het niet de sneldienst was en we door andere plaatsjes mensen op moesten pikken. En geloof het of niet, al snel stonden we weer op de vluchtstrook stil langs de weg. In Nederland heb je nooit wat met de auto en hier kan het zo 2x in een hele korte tijd. En als je wat in Nederland krijgt met je auto heb je binnen een half uur de anwb bij je. Dat bestaat hier dus niet. We stonden ergens in de middel of nowhere in de brandende zon. De bus was te warm om in te zitten en halverwege de dag was er ook geen schaduw meer. Eerst konden we er nog wel om lachen, dat dit ons weer kon overkomen. Maar al snel was het niet leuk meer. Steeds werd ons verteld dat er binnen 2 uur een monteur of een andere bus zou komen. Maar na 2 uur werd het weer 2 uur en het bleef 2 uur. Na 6 uur en een boos telefoontje naar de bus maatschappij van een medereiziger met een belangrijke afspraak in Jo’burg later kwam er eindelijk een andere bus. En kort er voor was de monteur ook geariveerd en die had binnen enkele seconden geconstateerd dat de motor van de bus aan gort was. Eindelijk in de andere bus werd de reis voortgezet. Er werden gelukkig veel plaatsen overgeslagen zodat we eruiteindelijk 14 – 15 uur over hebben gedaan. Aangekomen in Johannesburg werden we op het station aan gekeken als of ze nog nooit een blanke hadden gezien. Blij dat de taxi erwas, werden we met z’n achten in een busje gepropt. Dik drie kwartier opgepropt te hebben gezeten in het hele warme busje kwamen we aan bij onze lodge. Wayburry lodge in ongeveer de duurste buurt van Johannesburg. Twee bij twee kregen we een luxe ruimte kamer met een heerlijke douche en een bad. In het hoofdgebouw had je een woonkamer met grote tv en een zelfbedieningsbar. Ook zat er ook nog een leuk zwembadje bij waar we gelijk die avond nog even zijn ingesprongen. Wat best wel koud was. Daarna nog gezellig even ons zelf bediend bij het barretje. Heerlijk geslapen in ons kingsize bed.

20 oktober 2013

Volgende dag zaten we om half 9 alweer aan het heerlijke ontbijt. Er werden op bestelling allemaal eieren, bacon en worstjes klaar gemaakt. Verder was er een heerlijk buffet. Na het heerlijke ontbijt was het plan om een tour te doen door jo’burg met alle hilights. Dus wij met 2 taxies richting het centrum. Natuurlijk omdat we altijd zo veel geluk hebben bij het verkeerde station uitgestapt, moesten we voor de tweede keer taxies regelen en eindelijk bij het andere station aangekomen haddeb we net de tourbus gemist. Gelukkig kwamen we er al gauw achter dat er elk half uur 1 gaat. Dus wij in zo’n rode london tour bus. Wij als geluksvogels treffen jo’burg natuurlijk midden in het regenseisoen, dus iedereen had het koud omdat we dachten dat Afrika altijd warm was. Na een intressante tour zijn we bijna aan het einde uitgstapt om te lunchen met een heerlijke pizza. Wayburry is niet bekend in Jo’burg kwamen we ook achter. We hebben samen met de taxi chauffeur een uur in de taxi gezeten en gezocht naar onze lodge. Eindelijk daar aangekomen hebben we in het zwembad gezwommen en een heerlijk warm bad genomen. Na de tweede pizza van de dag nog even een drankje gedaan bij de bar.

21 oktober 2013

Na weer een lekker ontbijt gingen we om half 7 opweg met onze gids Mike naar het Kruger National Park. Mike kreeg al snel de bijnaam Magic Mike ook al moest hij dat nog waar maken. Na een lange reis via de panorama route, waarin we nog een paar mooie uitzichtpunten en souveniers hebben gezien, kwamen we aan bij de Hippo Hollow Lodge ongeveer 20 km van het park af. We kregen onze huisjes toegewezen, leuke knusse hutjes met een duodouche, 4 bedden en een veranda met uitzicht op de Sabie rivier. Heerlijk gegeten en vroeg gaan slapen was de bedoeling. Maar met met onze beestjefobie werd dat nog even uitgesteld. Uiteindelijk toch in slaap gevallen.

22 oktober 2013

Om half 7 vertrokken we met Magic Mike naar Kruger Park. We baalden van het weer want het was weer aan het regenen. In Bloem is het altijd zonnig en warm, dus wij hadden allemaal korte broeken ingepakt. Gelukkig hadden we wel lange broeken mee maar dat was meer voor de gedachte van tegen de ‘malaria’ muggen. Maar die waren er niet maar de regen en de lage temperaturen wel. Dus met alle kleren die we mee hadden en dekens stapten we in de safari auto. Aan het einde van de ochtend werd het gelukkig wel droog. Eerste dag hebben we 3 van de Big 5 gezien. De Olifant, Buffel en de Neushoorn. Ook de giraffe, impala’s ect. zijn gespot.

23 oktober 2013

Tweede dag in Krugerpark begon een uur vroeger, dus de wekker ging al om kwart over 4. Maar de dag begon ook droog en beter met de dieren. Al snel hadden we giraffes, olifanten, impala’s, andere hertachtigen, buffels, nijlpaarden, slangen, krokodillen en neushoorns gezien. Leeuwen kwamen er ook bij. Twee grote mannetjes leeuwen liepen vlak langs de weg. Later op de ochtend hebben we ook nog 4 leeuwen zien jagen op een hele grote groep buffels op een open vlakte waardoor het heel mooi te zien was. Eerst waren ze nog aan de andere kant van het veldje, maar op een gegeven moment kwam de kudde in beweging recht op onze auto af. Dat was wel super spannend aangezien buffels zelf ook heel gevaarlijk kunnen zijn. Ze staken de weg over vlak voor onze auto met de leeuwen er achter aan. Echt super gaaf dat we zo iets van dicht bij hebben mogen zien. ’s Avonds was er een soort cultuur optreden georganiseerd door het Hippo Hollow park. We kregen een voorstelling met allemaal verschillende dansen van de verschillende stammen. En misschien kan je je het nog herrinneren, altijd als je bij een voorstelling zit hoop je zo dat ze jou niet uitkiezen om naar voren te komen. En ja hoor, m’n hele kindertijd heb ik het kunnen ontwijken en ik zit één keer bij een voorstelling in Afrika en ik moet met allemaal super goed dansende en zingende Afrikanen dansen. Gelukkig heb ik van die super leuke huisgenoten die het ook nog even vastleggen, dus over 3 maanden kunnen jullie allemaal mee genieten van mijn danstalent. Na deze beschamende onderneming hebben we heerlijk buffet gehad.

24 oktober 2013

Laatste dag kruger park was onze missie de hele big 5 spotten. Aangezien de ochtend ervoor zo goed was gegaan gingen we weer zo vroeg weg. We hebben de hele big 4 weer gezien die we al eerder hadden gezien en de giraffes en nijlpaarden. Grote groepen buffels en olifanten. Maar ons doel was het luipaard. Op onze terugweg naar de uitgang van het park waren we de moed al aan het opgeven. Ik kreeg het als ‘carbaby’ ook al heel zwaar om niet in slaap te vallen. Totdat er ineens een heleboel auto’s stilstonden. Een man vertelde ons dat er ergens op een rots bij het water een luipaard moest liggen. Dus wij fanatiek zoeken en zoeken. Rondjes rijden en maar zoeken. Omdat het park om 6 uur dicht gaat moesten we bijna gaan en Magic Mike besloot nog één laaste rondje te doen. Redmer de held van de dag zag op het allerlaaste moment nog het luipaard. Allemaal helemaal blij dat we de hele big 5 hadden gespot gingen we zingend terug naar Hippo Hollow.

25 oktober

Ook deze dag was er niet sprake van uitslapen. Olifant knuffelen stond op het programma. We gingen naar een parkje waar ze 2 olifanten hadden. De oudste Caspar was al 27 en de jongere Kids ofzo was 14 jaar. Na wat olifanten anatomie en geschiedenis mochten we de olifanten aanraken, zoals de oren en tong. Na de fotoshoot kreeg je een echte olifanten kus. Lekker een natte vieze slurf in je nek. Nadat iedereen aan de beurt was geweest mochten we ze ook omstebeurten een rondje uitlaten. Je moest voor de olifant gaan staan met je hand naar achteren, hij ging dan zelf met z’n slurf naar je hand en kon je de slurf beet pakken en een rondje lopen. Best wel spannend aangezien hij drie keer zo groot en ik weet niet hoeveel keer zo zwaar dan jezelf is. Hierna mochten we ze nog even voeren. En voor de gene die het wilden mocht er ook nog een rondje op de olifanten gereden worden. Natuurlijk wilde iedereen die ervaring er ook bij hebben. Super leuk dat we dit gedaan hebben. Dit hadden we zeker niet willen missen. Na de leuke dagen Kruger werd het na het olifanten knuffelen weer tijd om richting johannesburg te gaan. Of het nou door de malariapillen of door het rijgedrag van mike kwam weten we niet maar redelijk wat mensen, waaronder ik had last van misselijkheid. Dus ik was ook erg blij dat we uiteindelijk in Johannesburg aankwamen. We hadden een Backpackershostel geboekt voor maar 7 euro pp pn. incl. ontbijt en zwembad. Om toch ook nog even op de centjes te letten. Na een plons in het zwembad en weer een pizza nog even heerlijk gezeten, lekker nagenietend van het kruger. Pierre de irritante altijd dronken oude hagenees had van mij wel in Den Haag mogen blijven, maar voor de rest was het een prima hostel voor 7 euro. Jammer van de koude douches en de oninstabiele stapelbedden, maar het was wel leuk dat we voor het eerst met z’n achten op een heel klein kamertje sliepen. Nouja, sliepen. Als 1 omdraaide kraakte het bed zo hard dat iedereen weer wakker werd en zo onstond er steeds een soort ketting reactie van krakende bedden. Maar het is leuk om eens mee te maken zo’n hostel.

26 oktober 2013

Na een slechte nacht waren we allemaal heel vroeg wakker en uit bed. Na een klein ontbijtje met wat thee en een broodje jam gingen we voor het eerst met een taxibusje voor 10 rand pp naar een arfikaanse markt. Hier heb je allemaal typisch afrikaanse dingetjes. Dus na een paar uur souveniers kopen hadden we honger en besloten te gaan lunchen. Heerlijk gegeten en bij het betalen aangekomen kregen we te horen dat het verplicht is om fooi te geven. Dus je moet verplicht 10% fooi betalen. We wouden sowieso wel fooi geven, maar fooi moet je verdienen en niet verplicht stellen. Dus nadat we allemaal even onze frustraties tegen de ober eruit hadden gegooid hoefden we uiteindelijk niet 10% te betalen, hihi. Rest van de dag nog even gechilled bij het zwembad bij het hostel en om 4 uur gingen we richting het station voor een hapje eten en onze bus richting Bloem die om 6 uur zou vertrekken. Na 5 uurtjes in de bus kwamen we rond 11 uur ’s avonds aan in Bloem en hebben we na een super vakantie weekje heerlijk in ons eigen bedje kunnen slapen.