irisrozema.reismee.nl

Weekendje Clarens

Dumela! Lekae?

We zijn hier nu alweer ongeveer 6 weken en de tijd gaat veel te snel. Ondertussen druk in de leer voor Sotho. We kunnen nog geen fatsoenlijk gesprek voeren, maar één beginnen lukt ondertussen al aardig. Beetje bij beetje leer ik een paar woorden van mijn collega’s Zandile en Masentle. Ook Afrikaans gaat me steeds beter af. In het begin was het echt moeilijk te verstaan, maar ondertussen kan ik de gesprekken op het werk al volgen.

Zondag 29 september 2013

De jongens waren de zaterdag gaan fietsen naar Naval Hill. Een berg midden in Bloem. En omdat ze daar allemaal giraffes en struisvogels hadden gezien wouden wij er ook wel heen om een kijkje te nemen. Dus zondag rond 11 uur op de mountainbikes richting Naval Hill met Danique, Cindy en Thomas. Goed ingesmeerd en met liters water begonnen we aan de ietwat steile berg. Halverwege waar de jongens de giraffes hadden gezien, was nu niet 1 te bekennen. Na 1 struisvogel en nog wat zware meters verder waren we eindelijk op de top. Hier staat een groot Nelson Mandela beeld. Je hebt er ook een heel mooi uitzicht over Bloem. Bijkomend en genietend van het uitzicht lekker in het zonnetje gezeten. Daarna maar weer richting de begane grond. Halverwege de berg nog een keer gezocht naar de giraffes, zelfs nog een stukje off road gefietst. Het enige wat we vonden was een geheime braaiplek. Dus toen maar weer echt richting huis. Volgende keer beter. Wel een super sportieve en conditie verbeterende dag gehad.

Zaterdag 5 oktober 2013

Vrijdag na het werk rond half 6 vertrokken met 2 gehuurde auto’s. Huize Sjors met chauffeur Thomas en Huize niet Sjors met chauffeur Chris. Voor het eerst links rijden en in het chaotische Bloem was wel even spannend in het begin. Maar alles is goed gegaan en de reis ging voorspoedig. Na 4 uur in het donker gereden te hebben kwamen we aan in het restcamp midden in het Golden Gate National Park in Clarens. Waar we de vorige keer tijdens ons mislukte tripje ook hadden gehiked. Dit keer hadden we het zelf geregeld. Vier leuke kleine ronde hutjes geboekt voor 2 nachten. Toen we aankwamen waren we na een lange dag werken en rijden wel kapot en zijn we redelijk snel gaan slapen. Nou ja slapen.. na de hele kamer over de kop hebben gehaald, omdat overal sprinkhanen met grote angels rondliepen heb ik niet heel lekker meer geslapen. Na een korte nacht besloten Thomas en ik een sportief te gaan doen en even een rondje te gaan hardlopen. Eerst kwamen we al een hele familie bavianen tegen in de speeltuin, die lopen hier allemaal gewoon los. Na 100 meter vond ik de berg toch echt iets te stijl en zijn we maar gaan hiken/bergbeklimmen. Het is echt ongelooflijk hoe mooi het hier kan zijn. Boven op de berg was ik magisch ineens mijn hoogtevrees verloren en hebben we heerlijk kunnen genieten van het uitzicht. En het is daar zo stil, je hoort echt helemaal niks. Na 2/3 uur weggeweest te zijn toch maar terug naar de anderen, want om kwart voor 2 hadden we geboekt voor het raften. Er stonden een paar bussen in het park vol met kleine kinderen die allemaal met ons op de foto wilden. Na de bavianenpoep van de auto geschraapt te hebben reden we naar de plek waar we gingen raften. We kregen een zwemvest en een helm op. En mijn helmpje was een beetje te groot en kreeg ik dus al heel snel de bijnaam Calimero. Met 2 boten en 2 helden van een instructeurs gingen we het water op. Het was echt super leuk! Het water was alleen heel erg koud (10 graden) en als je daar 5 minuten in ligt begin je behoorlijk blauw aan te lopen.. Ik denk na 2/3 uur raften waren we bij het eindpunt. We werden weer terug gebracht naar de auto’s door de organisatie. Heel veel mensen rijden hier met een pickup met heel veel mensen in de achterbak en toevalling was dit er ook zo één. Dus mochten we net als echte Afrikanen achter in de pickup. Na het raft- avontuur nog heelijk pizza gegeten voor maar 50 euro (incl. drinken en fooi) voor 8 personen in Clarens.

Zondag 6 oktober 2013

Omdat we toch al zo sportief bezig waren, ben ik op zondag gaan hiken met Thomas, Redmer, Floor en Chris. De andere drie dames gingen paardrijden. Aangezien wij dat niet kunnen, besloten we te gaan hiken in de bergen van het golden gate park. Nadat ik een rondje in de gehuurde auto op de parkeerplaats heb gereden en nog bijna een baviaan aanreed hebben we uitgecheckt en hebben gevraagd om een leuke hike route. Omdat we de hele dag de tijd hadden gingen we maar de langste route doen. En de langste route is ook echt lang, vooral als je het niet gewend bent te wandelen en al helemaal in de bergen. We hebben er in totaal ongeveer 5 uren over gedaan, waarvan 4 uur naar boven te klauteren. Soms was het niet gewoon hiken meer en was het pad ver te zoeken. Het leek dan meer op bergbeklimmen met een hele diepe ondergrond onder je. Wat je normaal met van die touwtjes en haakjes doet. Maar met een beetje hulp en een paar bijna doodervaringen later waren we na 4 uur toch wel even mooi op het hoogste punt. We hadden een prachtig uitzicht, echt super mooi! Allemaal helemaal kapot even uitgerust boven op de top en daarna moesten we er weer aan geloven. De afdaling was ook erg zwaar. Iedereen was kapot en stond op de benen te trillen. Ook besloot de wind ineens heel hard te gaan waaien, uit het niks en alleen op een bepaald punt. Na ruim 10 km kwamen we weer aan bij onze auto. Laat in de middag nog even met z’n alleen uiteten geweest. Daarna werd het weer tijd om richting Bloem te rijden, want de volgende dag moesten we er weer om 6 uur uit en weer een hele week werken. Ja, naast alle leuke avonturen die we beleven maken we in de week ook nog meer dan 40 uren op stage.

Het was echt een top weekend! Zaterdag 19 oktober vertrekken we met de bus richting Johannesburg, hier gaan we 2 nachten verblijven en dan zitten we voor 5 dagen in het Kruger Park. Een kleine vakantie!

Liefs,

Iris