irisrozema.reismee.nl

Opstap

Vrijdag 6 september

Heerlijk een dagje op ons balkon gezeten in het zonnetje. ’S Middags gingen Danique, Thomas en Redmer even boodschappen halen en ik moest op het huis passen. Staan er ineens 2 mannen voor ons hek, schok me dood. Gelukkig zag ik gelijk daarna dat Thabo er ook bij was. Het waren de mannen die koelkast kwamen maken. Dus alle hekken open en die mannen naar binnen. Kijken even naar de koelkast en zeggen dat hij zo stuk is dat ze daar nu geen tijd voor hebben. Dus toen gingen ze weer. Komen maandag gelukkig terug, want een koelkast die het niet doet is heel lastig. Ook komen maandag de mannetjes voor de lampen. We zouden eigenlijk aardappels, vlees en groente eten, maar omdat we alles in de vriezer moeten stoppen vanwege de kapotte koelkast hadden we daar geen zin in, dus zijn we naar de MacDonalds gelopen. Onderweg nog een stukje glas in m'n voet, want er ligt hier zoveel troep op straat, echt niet normaal. Ze hebben hier ook geen vuilnismannen, dus alles ligt op straat, heel vies. Een heel menu bij de Mac kost hier ongeveer 3 euro. ’S Avonds besloten we op stap te gaan naar Mystic, een plaatselijke club/kroeg. Met twee taxies voor maar 40 rand per taxi (iets minder dan 4 euro) gingen we om 11 uur die kant op. Nadat Cindy de snor van de taxichauffeur even had bewonderd en aangeraakt konden we naar binnen. Binnen was 90% blank, maar we besloten afrikaanse vrienden te maken. We hebben heel lang met Thabiso gepraat en die heeft ons zelfs uitgenodigd voor zijn bruiloft in oktober. ‘Don’t go home en tell them that Africa was great, you need to see the real Africa’. Die boodschap gaf hij ons mee. We moeten ook de nare delen van Afrika bekijken, zoals de townships (krottenwijken). En dat gaan we binnenkort ook doen, samen met Thabo zodat het wel veilig is. We hebben echt een hele leuke avond met hem en zijn vriend gehad. Ik heb zelfs nog met een jongen nederlands gepraat. Als ik rustig sprak dan kon hij het verstaan. Je kon in de kroeg xboxen, poolen en tafelvoetballen. Een uurtje of 2 ’s nachts zijn we weer met de taxi naar huis gegaan.

Zaterdag 7 september

Laat op bed, laat uit bed. Om een uurtje of 11 zaten we weer met z’n vieren op ons mooie zonnige balkon. Heerlijk ontbeten met een halve komkommer, appel en manderijn (ja mam, ik eet vitamientjes). Daarna nog even een soepie en een broodje ham en we konden er weer tegen aan. We hadden in gedachten om een parkje op te zoeken en daar lekker in te gaan liggen. Dus we gingen lopend een parkje zoeken. Onderweg zagen we Afrikanen een stoep betegelen met ongeveer 20 man. In Nederland doen ze zulk werk meestal met 2 man, maar om de werkeloosheid tegen te gaan denken we gebeurd het hier met wat meer mannen. Het zag er heel grappig uit want steentje voor steentje gooiden ze naar elkaar over en de laaste legde hem neer. Ook zagen we natuurlijk minder leuke dingen. Bijvoorbeeld iemand die in het gras moest slapen of iemand die de prullebakken leeghaald opzoek naar flesjes voor het statiegeld. Dan voel je je toch wel een beetje schuldig dat je daar met een vol buikje, een flesje cola en een camera over straat loopt. Uiteindelijk bij een parkje aangekomen kwamen de dekentjes uit het vliegtuig goed van pas. Heerlijk een paar uurtjes in de zon gelegen. Sinds we hier zijn hebben we trouwens nog geen wolk aan de lucht gezien. Om 4 uur gingen we richting de supermarkt voor het avond eten, want om 6 uur is het hier donker en heel koud. Thuis aangekomen kreeg ik een soort liefdes verklaring van onze overbuurman. Natuurlijk wil op zulke momenten het hek niet open. Met allemaal erge honger (ja nu mogen we honger zeggen, want we zijn in afrika ;)) hebben Floor, Anne-Wytske en Danique heerlijke pasta pesto klaargemaakt en hebben we weer gezellig met z’n achten gegeten. Nu nog even lekker bankhangen en lekker op bedje.

Kus,

Iris