irisrozema.reismee.nl

Settelen

Dumela!

Om even op het stroom uitvallen terug te komen: je moet hier dus stroom kopen in de supermarkt.. Het werkt ongeveer net als beltegoed. Je koopt een bonnetje met een code in de supermarkt en die typ je in op het apparaatje in de garage en ploep je hebt weer stroom. Niet alleen is gister de stroom weer terug gevonden maar ook Thomas zijn koffer is aangekomen in Bloemfontein. Thabo werd gebeld en de koffer was gewoon in Johannesburg maar ze waren vergeten om de koffer op de band te leggen, dus hij lag daar nog.

Gisterochtend moesten we om 8 uur naar de University of free state, hier tegenover. Thabo kwam ons ophalen en toen gingen we eerst de registratieformulieren brengen bij het hoofd van de universiteit. Deze vrouw was zo blij om ons te zien, ze heeft ons zelfs al uitgenodigd om bij haar te komen eten en te zwemmen in haar zwembad. Ook willen Thabo en zijn vrouw een keer met ons gaan eten. Allemaal hele vriendelijke en vrolijke mensen en dat om 8 uur ’s ochtends.. kunnen de mensen in Nederland nog heel wat van leren. Na die leuke ontmoeting, gingen we naar nog een ruimte en daar moesten we nog meer gegevens invullen om ons in te schrijven op de universiteit. Vervolgens werden we naar nog een andere ruimte gebracht waar we onverwachts op de foto moesten (dus hele lelijke foto) en we kregen ons schoolpasje. Hiermee kunnen we internet kopen voor op de universiteit en boeken lenen ect.

De rest van de dag hebben we lekker in de zon gezeten op ons balkon. Het is hier overdag nu ongeveer 24/25 graden. Dat zijn in nederland ongeveer wel zomerse temperaturen, maar hier is het net lente volgens mij. Alle afrikaanse mensen lopen met truien en mutsen en lange broeken aan. Terwijl met de korte broek en slippertjes over straat gaan. Met lange broek kun je overdag heel goed over straat lopen zonder dat je echt heel raar word aangestaard. Maar als je een korte broek aan hebt word je aangestaat alsof je echt gestoord bent. Een kasiere vroeg zelfs aan Danique of we het heet hadden. Toen we zeiden dat we het inderdaad heel warm vonden, keek ze haar raar aan en zei ze dat de lente net begonnen was. Dus dat het eigenlijk nog een soort van winter is.

’S Avonds gingen we uiteten met z’n achten in het winkelcentrum. Voordat we weg gingen werden we een beetje vertraagd doordat Christiaan hun hek op de bovenverdieping (hek boven aan de trap die opslot kan zodat de bovenverdieping inbraakvrij is) op slot had geklikt, alleen had hij de sleutels op 1 van de kamers laten liggen. Dus ze hadden zich zelf buiten gesloten. Voordat we dus konden eten moesten we naar de supermarkt om een zaag te zoeken of iets waar we het mee open kunnen krijgen. Alleen de supermarkt had niks, alleen de tip om het met bobbypins en veel mankracht te gaan proberen. Uiteindelijk zijn we maar gaan eten in een heel gezellig tentje tegenover de McDonalds. Hier kun je sparibs en chickenwings onbeperkt eten voor 11 euro. Deze mensen waren ook heel blij om ons te zien. De eerste had al bij het meisje besteld en toen was haar pen op en ging ze even een nieuwe halen, maar haar hebben we de hele avond niet weer terug gezien. Toen kregen we ineens een ander meisje die onze bestelling ging opnemen en zij zei dat het haar tafel was. Dus wij bestellen bij haar en we hebben heerlijk gegeten. Om ze niet teleur te stellen hebben we haar ook wat fooi gegeven, waar ze heel blij mee was natuurlijk. Toen we weg gingen had Christiaan het geniale idee om een zaag te vragen aan de mensen van het restaurant. Na de situatie uitgelegd te hebben, kwam de man heel snel met een zaag aanlopen. Voor 200 rand borg kregen we de zaag gewoon mee, zelfs in een plastic zakkie. Waarschijnlijk worden er normaal met die zaag grote stukken vlees en bot door gezaagd. Maar deze avond werd die gebruikt om in te breken in je eigen huis. Na even zagen was de ketting van het slot zo door en kon iedereen lekker in z’n eigen bedje slapen!

Liefs uit Bloem!

ps. ze spreken hier trouwens Sesotho, echt niet te verstaan.
Op deze link staan een paar veel voorkomende zinnen en woorden.